poniedziałek, 2 marca 2009

instalacja elektryczna w ogrodzie

Można powiedzieć że wraz z ostatnią łachą topniejącego śniegu nadchodzi czas na wyjście do ogrodu. Jeśli ogród jest już zaaranżowany i obsadzony to pozostaje tylko kwestia wiosennych porządków. Odświeżenia, podmalowania, zgrabienia i uporządkowania tego co przez okres zimowy się nabałaganiło. Ale jeśli ktoś stoi przed zadaniem założenia ogrodu to najwyższy czas na planowanie. Jak wiadomo w ogrodzie tak jak na budowie wszystko wymaga starannego zaplanowania przemyślenia. Prace powinny przebiegać w odpowiednim porządku tak, aby nie wykopywać już raz posadzonych roślin. Tym razem chcę zwrócić tylko uwagę na instalacje, które wcześniej należy zakopać w ziemi. Głównie chodzi o instalację elektryczną. Więc trzeba zaplanować jakie elementy małej architektury będą wymagały zasilania elektrycznego. Jeśli planujemy altankę to przydało by się w niej oświetlenie. Jeśli planujemy oczko wodne, to pompa wody również będzie potrzebować zasilani. Przy stałym grillu też gniazdo może być przydatne. Dodatkowe gniazda w ogrodzie mogą skutecznie ułatwić koszeni trawnika, jeśli dysponujemy kosiarką elektryczną. Ale dla mnie najważniejsze jest podświetlenie. Iluminacja ogrodu w nocy to jest coś, co robi duże wrażenie. Podświetlone drzewka, krzewy czy kępy traw wyglądają naprawdę fantastycznie po zmroku. Dodatkowo podświetlone ścieżki, podjazdy, schody czy światło ukryte między kamieniami. Oczywiście cała iluminacja powinna być szczegółowo zaplanowana i rozplanowana, a użyte materiały powinny być odpowiedniej jakości. Z drugiej strony całonocne oświetlenie ogrodu będzie nas kosztowało majątek. No właśnie nie koniecznie. Rozważając ten problem znalazłem następujące rozwiązanie. Po pierwsze wszystkie oprawy powinny być typu LED, czyli diodowe. Lub na żarówki ledowe, jak na przykład oprawy na żarówkę GU10, ale zamiast typowej żarówki GU10 kupujemy żarówkę GU10 ledową. Dlaczego LED . Odpowiedź jest bardzo prosta ponieważ jest to w tej chwili najbardziej oszczędne źródło światła, Gdzie jedna żarówka pobiera od 0,1 do 1,5W a żywotność takiej żarówki rzadko jest krótszy niż 100 tys. godzin. http://termodom.pl/epbd/energooszczednosc/energooszczednie__na_przekor_podwyzkom_praduTakie parametry powodują że możemy doświetlić nasz ogród powiedzmy w 20 punktach a suma mocy pobieranej będzie naprawdę znikoma. Ale to nie wszystko. Już w tej chwili są szeroko dostępne siłownie wiatrowe małej mocy. 100W, 200W, 400W – takiej mocy turbiny wiatrowe można kupić już do 3500zł. Wymiary takiej turbiny również są znikome bo średnica łopat rzadko przekracza 1,3 m, waga 7 kg. Do tego potrzebujemy maszt, zestaw akumulatorów oraz trochę elektroniki i mamy swoje własne niezależne zasilanie w energię. Wszystkie elementy są dostępne w gotowych zestawach. Małej mocy turbina wraz z zestawem akumulatorów spokojnie wystarczy do zasilania oświetlenia całej przestrzenia wokół domu. Warto dodać że takie małe turbiny są już wydajne przy wiatrach wiejących z prędkością 4-6 m/s, a montaż na dachu budynku podobno nie wymaga żadnej zgody, ale tego nie sprawdzałem. Ja osobiście bardzo rozważam takie rozwiązanie w swoim ogrodzie. http://www.termodom.pl/news/turbina_moze_byc_wydajna__cicha_i_tania_

19 komentarzy:

Tomasz Krawczyk pisze...

Instalacja elektryczna w ogrodzie musi być rozplanowana z głową, gdyż w końcu będzie ona narażona na działanie czynników zewnętrznych. W tym przypadku nie ma mowy o zastosowaniu niskiej jakości produktów i artykułów. Ja swoją instalację robiłem z https://interblue.pl i juz wiele lat działa bez zarzutu. Raz i porządnie wykonana robota.

Mateusz Domański pisze...

Na pewno takie rozwiązanie jest bardzo fajne ale trzeba je zrobić z głową i zamontować energooszczędne oświetlenie. Ja także, aby obniżyć rachunki za prąd zdecydowałem się na przejście do https://poprostuenergia.pl/ skąd mam prąd i gaz. Jak najbardziej rachunki przychodzą o wiele niższe.

Monika Zawadzka pisze...

Ciekawie opisane. Czekam na jeszcze więcej.

Mateusz Domański pisze...

Bardzo inspirujący artykuł. Pozdrawiam !

Anna Barańska pisze...

Super to zostało opisane. Pozdrawiam.

Anonimowy pisze...

Bardzo ciekawie napisane. Jestem pod wielkim wrażaniem.

Anonimowy pisze...

Akurat jeśli chodzi o mnie to ja nie mam instalacji elektrycznej w ogrodzie, ale może i to się z czasem zmieni. Ja jestem zdania, że bardzo dobrym rozwiązaniem jest również posiadanie instalacji fotowoltaicznej. Czytałem na stronie https://kb.pl/porady/instalacja-fotowoltaiczna-dla-domu-_wp20/ o tym właśnie czym jest fotowoltaika i jak ją wykonać.

Anonimowy pisze...

Bardzo ciekawie to zostało opisane.

Karolina Zarębska pisze...

Jestem pod wrażeniem. Bardzo fajny wpis.

Joanna Zadrożna pisze...

Kiedy już decydujemy się na budowę instalacji elektrycznej to moim zdaniem od razu warto pomyśleć o fotowoltaice. W sumie na stronie https://dzienniknaukowy.pl/nowe-technologie/jakie-sa-korzysci-z-instalacji-fotowoltaicznej ciekawie opisano jakie korzyści płyną z posiadania takich rozwiązań.

Daniel Pawski pisze...

Sama instalacja elektryczna jest oczywiście bardzo ważną kwestią i ja jestem zdania, że należy ją po prostu wykonać dobrze. Ja również po przeczytaniu https://infogliwice.pl/badz-bezpieczny-kompleksowe-pomiary-elektryczne/ wiem już, że faktycznie kompleksowe pomiary elektryczne pozwolą nam na to, aby całość instalacji elektrycznej pracowała dobrze.

Dominika Starańska pisze...

Ładnie to wygląda.

Natalia Zimniewicz pisze...

Na pewno takim przypadku również doskonałym rozwiązaniem będzie posiadanie instalacji fotowoltaicznej. Jeśli chcemy mieć praktycznie darmowy prąd i nie oszczędzać na nim to polecam zgłosić się do firmy http://inovativ.pl/ która zna się na fotowoltaice.

Adrian Moczyński pisze...

Również teraz rozważam położenie takiej instalacji i muszę przyznać, że chcę ją wykonać jeszcze w tym roku. Właśnie dlatego zdecydowałem się na zadzwonienie do elektryka https://wzu-energpol.pl/ który całość prac na pewno wykona idealnie.

Dominika Starańska pisze...

Bardzo fajnie napisany artykuł. Jestem pod wrażeniem.

Izabella Nowotka pisze...

To prawda taka instalacja często jest wykonywana, lecz ja raczej samodzielnie się tymi kwestiami nie zajmuję. Wolę na pewno je zlecić elektrykowi https://elektrycy.warszawa.pl/ i mam pewność, że będzie to bardzo mądry wybór.

Przemysław Tolewski pisze...

Dość ważną sprawą jest to aby właśnie wiedzieć również o tym któremu elektrykowi takie prace warto jest zlecać. Muszę dodać, że niezwykle dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług https://pj-elektryk.pl/ i ja już tak robię od wielu lat.

Mateusz Domański pisze...

Jak najbardziej sama instalacja elektryczna w naszym domu jest bardzo ważna i jeżeli jeszcze chodzi o mnie to ja również na takich elementach się skupiam. Od razu chcę każdemu polecić świetną firmę https://www.asta-energy.pl/ i jak dla mnie są to specjaliści od fotowoltaiki.

Dominika Starańska pisze...

Ogólnie każda instalacja elektryczna bez znaczenia gdzie jest wykonana musi być zrobiona dokładnie. Na całe szczęście takimi pracami u mnie zajął się elektryk z https://elektryk-wroclaw.pl/instalacje-elektryczne/ i to był najlepszy możliwy wybór.